Årsmøde i foreningen 2025 - sæt allerede nu kryds i kalenderen 26. og 27. november

Vi åbner for tilmeldingen 1.6. 2025. Titlen er: "Trivsel og relationer i pædagogikum" og programmet ser således ud (mere uddybning af indhold følger):

Sted: Hotel Senatur, Nyborg 

Tid: Onsdag den 26.11. til torsdag den 27.11. 2025  - vi åbner for tilmelding 1.6. 2025 via hjemmesiden og direkte via hotellet

Program:

Onsdag den 26.11.

13:30 – 14:00: ankomst

14:00- 14:15: velkomst

14:15 – 15: 30: Ane Qvortrup: Faglig trivsel foreslås i international og national forskning som et vigtigt supplement til andre trivselsdimensioner, fordi det giver sprog for trivsel hos en bredere gruppe af elever, og fordi faglig trivsel kan være et vigtigt uddannelsesmæssigt modspil til fx mental eller social trivsel. Oplægget vil introducere begrebet om faglig trivsel og give bud på, hvordan vejledere og kursusledere kan understøtte kandidaterne i arbejdet med elevernes trivsel i fagene.

15:30 – 16:00: pause

16:00 – 17:30: Anne Vibeke Vennerstrøm (SDU)

17:30 – 17:45 Pause 

17:45 – 18:45 Generalforsamling

19:00 Middag

 

Torsdag den 27.11. 

09:00 – 09:15: godmorgen og sang

09:15 – 10:15: Birgitte Vedersøe: 

Kandidater anno 2025: Styrke og sårbarhed, særhensyn og selvrefleksion
I gymnasieskolen har vi i en del år talt om "den nye elevtype", om ny udsathed og om den unge generations forventninger til skolelivet. Hvad sker der i klasserummet og på lærerværelset, når den nye elevtype er blevet voksen, færdiguddannet og klar til pædagogikum? Oplægget tager udgangspunkt i unges forventninger til arbejdslivet og kandidaternes møde med gymnasieskolen fra den anden side af bordet og giver bud på gode måder at mødes på tværs af generationer og forventninger. Der vil være indlagt dialog- og refleksionspauser i oplægget.

10:15 – 10: 30 pause

10:30 – 11:30: Chefpsykolog Marianne Schøler fra UngLiv: 

I dag kæmper rigtig mange unge, og særligt mange fra generation Z, med store diagnostiske og emotionelle udfordringer – fx angst, depression eller personlighedsforstyrrelser. Andre oplever kognitive eller

udviklingsmæssige vanskeligheder der begrænser evnen til at skabe overblik og strukturere en hverdag under uddannelse eller i nystartet job. Og for endnu andre kan det være de familiære eller socialt betingede problemer, der tager alt for meget fokus fra uddannelses- og arbejdslivet.  

Samlet set er det udfordringer der kan forhindre både kandidater, elever eller de yngre kollegers mulighed for at trives i dagligdagen på pædagogikumuddannelsen. 

I hverken kan eller skal ændre på de udfordringer eller livsvilkår, den unge kollega, kandidat eller elev kæmper med. Alligevel er det netop ofte disse ting der kan vælte en hverdag for den enkelte, skabe unødige og måske svære konflikter, og derved få stor betydning for opgaveløsningen og præstationen i dagligdagen. Så hvordan løses dette dilemma? 

Dette oplæg er bygget op omkring en forståelse af den faglige opgave i det menneskelige møde mellem jer og jeres yngre kolleger, kandidater og elever. Hvordan I som kursusledere, fagfolk, vejledere og kolleger har rigtig mange gode veje at gå ad, og nogle med en direkte positiv kurs ind i et sårbart sind og behov. Uden at I skal være behandlere. 

Det lyder måske lidt flyvsk – men Marianne vil kort præsentere Kognitiv LivsVejledning der er en samtalemetode baseret på en universel forståelse af menneskets grundformer af motivation. Uanset diagnostik, livsudfordring eller generation. Deltagerne i oplægget kommer ganske kort til at afprøve nogle helt konkrete, og rigtig gode samtaletekniske fif og ideer.  

11:30 – 12:15: frokost

12:15 – 13: 45: Lisbeth Bryld Mortensen og Christine Boas Dabelsteen (STUK)

13:45 – 14:00 Evaluering 

14:00: Tak for i dag